تحقیقات بازار؛ مقایسه تکنیک های تحقیقات بازار کمی و کیفی

تحقیقات بازار کمی در مقایسه با تحقیقات بازار کیفی از متدهای تحقیقاتی عدد محور است که نیازمند و مستلزم توجه بسیار زیاد به اندازه گیری پدیده بازار است و معمولاً شامل تجزیه و تحلیل آماری نیز هست. به عنوان مثال، ممکن است یکی از کارفرمایان بخواهد که خدمات کلی آن نهاد را به صورت طیف عالی، خوب، ضعیف یا خیلی ضعیف ارزیابی کنید. این امر اطلاعات کمّی را فراهم می کند که می توان آنها را به لحاظ آماری تجزیه و تحلیل نمود.

مرتبط: تحقیقات بازار جامعه نگر برند برتر تحقیقات بازار در ایران

قانون اصلی در رابطه با تحقیقات کمی این است که از هر پاسخگو خواسته می شود، یک سری از مجموعه های مشابه از سوالات را پاسخ دهد. این رویکرد بسیار ساختار یافته و نظام مند بوده و معمولاً شامل تعداد زیادی از پرسشنامه ها/مصاحبه ها است.

تحقیقات بازار؛ مقایسه تکنیک های تحقیقات بازار کمی و کیفی

شاید مرسوم ترین و متداول تعریف تکنیک تحقیقات کمی بررسی ها و نظرسنجی های تحقیقات بازار باشد. این تحقیقات اساساً پروژه هایی هستند که شامل مجموعه اطلاعات و داده ها از چندین مورد و آیتم هستند، که از جمله آنها می توان به مشتریان و مصرف کنندگان یا مجموعه ای از محصولات اشاره نمود. تحقیقات و بررسی های کمی را می توان به وسیله نامه (تکمیل پرسشنامه توسط خود فرد پاسخگو)، رو در رو (در خیابان یا در منزل)، تلفنی، ایمیل یا از طریق وب انجام داد. پرسشنامه یکی از ابزارهای متداول تر و مرسوم تر برای جمع آوری اطلاعات از یک پروژه تحقیقاتی است، اما تنها یکی از مجموعه ابزارهای متنوع گسترده از ابزارهای کمی جمع آوری داده و اطلاعات است.

تحقیقات بازار کمی معمولاً در مورد علوم اجتماعی و طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد، که در آنها ریاضیات، آمار و همچنین متدهای محاسباتی مورد استفاده قرار می گیرد تا به شیوه ای نظام مند تحقیقات بازار کمی انجام شود. در تحقیقات بازار کمی محققین و آماردانان از چارچوب های ریاضیاتی و تئوری هایی که به کمیت مورد نظر ارتباط دارد، استفاده می کنند.

مرتبط: نظرسنجی آنلاین؛ طراحی فرم سوالات پرسشنامه، سیستم نرم افزاری (۱)

الگوهای تحقیقات کمی معین هستند و بسیاری از مواقع بسیار گویا و واضح بوده و ماهیتاً حالت بررسی کننده و تجزیه و تحلیلی دارند. نتایج به دست آمده از این متد تحقیقاتی منطقی عاری و به دور از هرگونه تعصب و پیشداوری است. جمع آوری داده و اطلاعات با استفاده از متد ساختار یافته انجام شده و در نمونه های بزرگی که نماینده و نمایانگر کل جمعیت هستند، اجرا و انجام می شوند.

تحقیقات بازار کمی در مقایسه با کیفی؛ مروری بر متدها  

برای آنکه مروری مختصر بر متدهای تحقیقات کمی در مقایسه با تحقیقات کیفی داشته باشیم، باید بگوییم که انواع تحقیقات کمی بر اساس منابع جمع آوری یا مجموعه های اطلاعات طبقه بندی و دسته بندی می شوند. همانطور که پیشتر نیز گفتیم، این متد تحقیقاتی به شدت عددی بوده و نتایج به شکل دیتا یا داده هستند. تجزیه و تحلیل این دیتا یا اطلاعات نیز عددی است و بنابراین جمع آوری دیتا نیز به شکل عددی انجام می­­شود.

تحقیقات بازار؛ مقایسه تکنیک های تحقیقات بازار کمی و کیفی

محققین با استفاده از تجزیه و تحلیل آماری تجزیه و تحلیل اطلاعات و دیتا را انجام می دهند که به همین دلیل تحقیقات کمی به شدت ارتباط نزدیکی با آمار دارد.

مرتبط: نظرسنجی آنلاین؛ طراحی فرم سوالات پرسشنامه، سیستم نرم افزاری (۲)

بسیاری از آن دسته از افرادی که انجام دادن یک پروژه را می پذیرند، معمولاً به این نتیجه می رسند که از اختلافات و تفاوت های میان متدهای تحقیقات کمی و کیفی آگاه می شوند. بسیاری از افراد فکر می کنند که این دو واژه می توانند به جای یکدیگر مورد استفاه قرار  بگیرند.

بنابراین اختلاف و تقاوت بین متدهای تحقیقاتی کیفی و کمی چیست؟

تحقیقات بازار کیفی و انواع تکنیک ها و روش ها

برای آنکه مروری مختصر بر متدهای تحقیقات کیفی داشته باشیم باید بگوییم که تحقیقات کیفی اصولاً تحقیقاتی هستند که ماهیتاً اکتشافی هستند. این تحقیقات به جهت ادراک دلایل اصلی، نظرات و ایده ها و همچنین انگیزه ها مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع از تحقیقات بینش ها و دیدگاه هایی را در مورد مشکلی ارائه می کنند یا کمکی را جهت توسعه ایده ها یا فرضیه ها برای تحقیقات کمی بالقوه ارائه می کنند.

مرتبط: تکنیک مصاحبه تلفنی CATI در مرکز تحقیقات بازار جامعه نگر

تحقیقات بازار؛ مقایسه تکنیک های تحقیقات بازار کمی و کیفی

تحقیقات کمی نیز برای اکتشاف فرآیندها در تفکر و همچنین افکار و عقاید مورد استفاده قرار می گیرد و به حل عمقی تر مسائل و مشکلات و معضلات می پردازد. متدهای جمع آوری اطلاعات کیفی با استفاده از تکنیک های نیمه ساختار یافته یا ساختار نیافته متغیر هستند. چند مورد از متدهای مرسوم و متداول عبارتند از فوکوس گروپ ها یا گروه های کانونی (بحث های گروهی)، مصاحبه های فردی و مشاهدات/مشارکت است. اندازه نمونه معمولاً کوچک است و پاسخگو ها به منظور پر کردن یا بر آورده نمودن یک سهمیه مشخص انتخاب می شوند.

مرتبط: نظرسنجی آنلاین؛ طراحی فرم سوالات پرسشنامه، سیستم نرم افزاری (۳)

تحقیقات بازار کمی یا تحقیقات بازار کیفی؟

برای انجام مروری مختصر بر متدهای تحقیقات کمی باید خاظر نشان کرد که تحقیقات کمی برای کمی سازی یک مسئله به روش ایجاد اطلاعات عددی یا اطلاعات و دادهایی که می توان آنها را در آمار به کار برد، مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع از تحقیقات برای کمی سازی نگرش ها و عقاید و افکار، رفتارها و دیگر متغیرهای معین و تعریف شده مورد استفاده قرار می گیرند (و نتایجی را از نمونه بزرگتر و وسیع تر ایجاد می کنند).

تحقیقات کمی از اطلاعات و داده های قابل استفاده برای فرموله سازی واقعیات و همچنین مشخص نمودن و اکتشاف الگوهای تحقیقاتی استفاده می کنند. اطلاعات و داده های کمی و شیوه های جمع آوری آنها نیز بسیار ساختار یافته تر از متدهای جمع آوری اطلاعات کیفی است. متدهای جمع آوری اطلاعات کیفی شامل اشکال مختلف و متنوع نظرسنجی ها (تحقیقات و نظرسنجی های آنلاین، نظرسنجی های کاغذی، نظرسنجی های موبایلی و همچنین نظرسنجی های کیوسکی، مصاحبه های رو در رو، مصاحبه های تلفنی، مطالعات طول زمان، رهگیرهای وبسایت، نظرسنجی های آنلاین و مشاهدات سیستماتیک یا نظام مند است.

مرتبط: مدل کیفیت خدمات سروکوال در ارزیابی رضایتمندی مشتری (۱)

مرتبط: مدل کیفیت خدمات سروکوال در ارزیابی رضایتمندی مشتری (۲)

نرم افزار نظرسنجی اسنپ (Snap Survey Software) یکی از پلتفرم ها یا سکوهای نظر سنجی ایده آل است و نرم افزار تحقیقات آنلاین نیز همین شرایط را داراست که در آن تکنیک های ساختار یافته از قبیل تعداد وسیع پاسخگوها و همچنین یافته های توصیفی مورد نیاز هستند. نرم افزار نظر سنجی اسنپ (Snap Survey Software) دارای ویژگی ها و خصیاص دقیق و قدرتمند زیادی است که به سازمان شما کمک می کند، بتوانید دیتا یا اطلاعات کمی را تجزیه و تحلیل و به طور موثری جمع آوری نمایید.

Summary
تحقیقات بازار
User Rating
5 based on 3 votes
Service Type
تحقیقات بازار
Provider Name
شرکت تحقیقات بازار جامعه نگر,
استان تهران، تهران، خیابان ناوک,بوستان آب و آتش,District 3- Telephone No.+982188663345
Area
تهران، ایران، خاور میانه
Description
تحقیقات بازار کیفی در مقایسه با تحقیقات بازار کمی تحقیقات بازار کمی معمولاً با استفاده از متدهای تحقیقات بازار کمی مثل نظرسنجی ها و آزمایشات انجام می شود که در جمع آوری اطلاعات ساختار یافته بهترین هستند. در حالیکه تحقیقات بازار کیفی معمولاً ساختار نیافته بوده و ماهیتاً اکتشافی هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *