تحقیقات بازار

تحقیقات بازار علمی است که نقش کلیدی در تبیین استراتژی بازاریابی ایفا می­کند. آنچه مشتریان به آن می­اندیشند، چگونه یک محصول را ترجیح می­دهند، در چه زمان و مکانی محصول یا خدمت مورد نظر را بیشتر می­پسندند، از جمله اهداف کلی اجرای پروژه های تحقیقات بازار هستند.

اطلاعات جمع­آوری و تحلیل شده، پایه و اساس تصمیم گیری­های دقیق آتی شما در کسب و کارتان خواهد بود. خواه آن تصمیم ارائه محصول یا خدمات باشد، خواه جایگاه آن محصول در بازار، توزیع آن و یا مدیریت ارتباط با مصرف کنندگان.

تحقیقات بازاریابی، علاوه بر افزایش آگاهی  مدیران در مورد خواست و نیاز مشتریان، در جهت پاسخ گویی به نیازهای اطلاعاتی شان نیز به آن­ها یاری      می­رساند.این اطلاعات مجموعه ای از موارد گوناگونی را شامل می­شود از قبیل مشخصات شرکت­های رقیب، کالاهای مشابه فن­آوری­های نوین، شیوه­های مناسب توزیع، فروشندگان کالا و خدمات، منابع اولیه جدید و غیره .این گزارشات تحلیلی به منظور کاهش هزینه­های تولید تهیه می شوند تا بنگاه­های تولیدی بتوانند حضوری موفق­تردر عرصه رقابتی بازار داشته باشند.

مصاحبه­ های رودررو

اصلی­ترین روش گردآوری اطلاعات و تحقیق از مخاطبین، مصاحبه رودررو است. در این روش پرسشگران آموزش دیده و به­صورت حضوری به درب منازل، فروشگاه­ها و مراکز خرید مراجعه نموده و نسبت به نظرسنجی از افراد اقدام می نمایند. موسسه مطالعاتی جامعه نگر در شهر تهران و کلیه کلان شهر­ها    تیم­های مجرب و زبده­ای را در اختیار دارد. این امر توانایی را به ما می دهد تا پروژه­های تحقیقاتی را در هرنقطه ازکشور بدون اتلاف وقت و با دقت بالا به انجام برسانیم.

مصاحبه رو د رو

مصاحبه رو د رو

پرسشگری گروهی(GANG) ومصاحبه در محل تست محصول (C.L.T)

هدف از این نوع مصاحبه­ها، بررسی محصول یا محصولات جدید، بررسی ایده محصولات و ایده­های تبلیغاتی است. در تست محصول پاسخگویان به صورت تک به تک فرصت تست و بررسی محصول یا ایده جدید را خواهند داشت و سپس نظرات شان را در پرسشنامه­های از پیش طراحی شده، ثبت خواهند نمود. درنظرسنجی گروهی  پاسخگویان محصول یا ایده جدید را به  صورت گروهی مشاهده و پرسشنامه­ها را تکمیل می­نمایند.

این مصاحبه­ها در سالن مخصوص برگزاری پرسشگری گروهی با گنجایش حدود ۲۰نفر و با به نمایش گذاشتن محصولات مورد تحقیق (کالای مصرفی) انجام می­گیرد.

پرسشگری تلفنی

پرسشگری تلفنی

مصاحبه تلفنی (C.A.T.I)

درخصوص مطالعاتی که محدودیت زمانی دارند، صرفه اقتصادی و میزان هزینه­ها از اهمیت قابل توجهی برخوردار است و همچنین طیف گسترده و پراکنده­ای از مخاطبین مورد نظر است. مصاحبه تلفنی بهترین راهکاراست. این مصاحبه­ها به کمک نرم افزار­های خاص این نوع پروژه­ها انجام می گیرد. یکی از کاربرد­ی­ترین و اصلی­ترین نرم افزارها در حوزه تحقیقات و نظرسنجی NIPO می­­باشد که موسسه مطالعاتی جامعه نگر تنها دارنده نشان انحصاری این نرم افزار در ایران است.

این برنامه امکانات وسیعی از قبیل مدیریت همزمان و یکپارچه کلیه پرسشگران تلفنی و ارائه امار دقیق و لحظه به لحظه از مراحل اجرای عملیات میدانی، امکان سهمیه بندی دقیق پاسخگویان، امکان کنترل و مدیریت خودکار شمارهای تلفن امکان طراحی پرسشنامه باهرسطح از پیچیدگی، را در اختیار ما می گذارد.

پرسشگری اینترنتی (INTERNET SURVEYS)

نظرسنجی­های اینترنتی به­عنوان یکی از روش­های گردآوری اطلاعات وسیع مورد استفاده قرارمیگیرد.دراین نوع پژوهش، فرم­های نظرسنجی با هزینه­ای بسیار پایین و با سرعت بسیاربالا در اختیار مخاطبین در اقصی نقاط کشور و حتی جهان قرار گرفته و پاسخگویان به صورت Online نظراتشان را ارائه می نمایند.

جلسات گروه­های کانونی (F.G.D)

جلسلات گروه­های کانونی یا Focus Groups  یکی از پرکاربردترین روش­های پژوهش کیفی است که در آن گروهی از افراد که نمونه ای از جامعه هدف هستند، در گروهی­های کوچک (۸نفره)به محل شرکت دعوت شده و از آن­ها در باره عقایدو نگرش­هایشان در ارتباط با یک محصول، خدمات، مفهوم، تبلیغات، ایده و …سوالاتی پرسیده شده و شرکت کنندگان در بیان دیدگاه­هایشان در راستای راهنمایی­های مدیر جلسه آزاد خواهند بود.

مصاحبه­های عمیق (I.D.I)

این نوع تحقیق معمولا با صاحب­نظران و خبرگان و یا افرادی که در مورد محصول و یا خدمات مورد نظر اطلاعات دقیق­تر و عمیق­تر دارند، انجام می­پذیردکه بالطبع اطلاعات دقیق و جزئی­تری در مورد کیفیت، خدمات و…آن محصول یا خدمات خاص، به­دست خواهد آمد.

mystery shopping

مشاهده(OBSERVTION ) و خریدمخفیانه(MYSTERY SHOPPING)

مشاهده یکی از رایج­ترین متد­های جمع آوری اطلاعات مورد نیاز در بازاریابی است.مشاهده­های نیمه حرفه­ای و غیر رسمی در شرکت­های مختلف توسط مدیران و یا خاص انجام می­شود، اما مشاهده علمی  دارای شرایط و ویژگی ­های خاصی است. از زمره اصلی­ترین روش­های مشاهده، خرید مخفیانه است. خرید مخفیانه به منظور اندازه­گیری کیفیت خدمات، رعایت مقررات، جمع آوری اطلاعات خاص در مورد محصولات و یا خدمات می باشد . دراین روش پرسشگر با هویت مخفی به محل فروش مراجعه کرده و اقدام به خرید محصول مورد نظر پرسیدن سوال،ثبت شکایت ویا بررسی رفتار فروشندگان  می نماید.

 

کارگاه ایده پردازی (CONCEPT WORKSHOP)

در کنار برگزاری مصاحبه عمیق، کارگاه­های ایده پردازی جایگاه بسیارویژه­ای در تحقیقات بازاریابی دارند.شناسایی موقعیت­ها و فرصت­ها یافتن راه­کارهایی برای حل مشکلات پیشین و همچنین سنجش فرهنگ و رفتار مصرف مشتریان از جمله بررسی­هایی است که زمینه ایجاد کارگاه­­های ایده پردازی را فراهم می نمایند در این کارگاه­ها به طور معمول، نمونه­ ابتدایی محصول قابل عرضه و یا نسخه قابل ارائه به مشتری به صورت قابل عرضه در نظر گرفته می شودو پاسخگویان از نوع کارکرد و قابلیت­های محصول مورد نظر آگاه می شوندو سپس در مورد ایده اولیه شروع به نظریه پردازی می کنند که در نهایت منجر به ایجاد، ارزیابی، پرورش و سپس تکمیل ایده اولیه می گردد.دراین نوع کارگاه­ها می توان از نحوه اجراو یا فروش محصول/ خدمات جدید نیز نظرسنجی به­عمل آورد و در مورد آن ایده پردازی نیز نمود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *