تحقیقات بازار
تحقیقات بازار علمی است که نقش کلیدی در تبیین استراتژی بازاریابی ایفا میکند. آنچه مشتریان به آن میاندیشند، چگونه یک محصول را ترجیح میدهند، در چه زمان و مکانی محصول یا خدمت مورد نظر را بیشتر میپسندند، از جمله اهداف کلی اجرای پروژه های تحقیقات بازار هستند.
اطلاعات جمعآوری و تحلیل شده، پایه و اساس تصمیم گیریهای دقیق آتی شما در کسب و کارتان خواهد بود. خواه آن تصمیم ارائه محصول یا خدمات باشد، خواه جایگاه آن محصول در بازار، توزیع آن و یا مدیریت ارتباط با مصرف کنندگان.
تحقیقات بازاریابی، علاوه بر افزایش آگاهی مدیران در مورد خواست و نیاز مشتریان، در جهت پاسخ گویی به نیازهای اطلاعاتی شان نیز به آنها یاری میرساند.این اطلاعات مجموعه ای از موارد گوناگونی را شامل میشود از قبیل مشخصات شرکتهای رقیب، کالاهای مشابه فنآوریهای نوین، شیوههای مناسب توزیع، فروشندگان کالا و خدمات، منابع اولیه جدید و غیره .این گزارشات تحلیلی به منظور کاهش هزینههای تولید تهیه می شوند تا بنگاههای تولیدی بتوانند حضوری موفقتردر عرصه رقابتی بازار داشته باشند.
مصاحبه های رودررو
اصلیترین روش گردآوری اطلاعات و تحقیق از مخاطبین، مصاحبه رودررو است. در این روش پرسشگران آموزش دیده و بهصورت حضوری به درب منازل، فروشگاهها و مراکز خرید مراجعه نموده و نسبت به نظرسنجی از افراد اقدام می نمایند. موسسه مطالعاتی جامعه نگر در شهر تهران و کلیه کلان شهرها تیمهای مجرب و زبدهای را در اختیار دارد. این امر توانایی را به ما می دهد تا پروژههای تحقیقاتی را در هرنقطه ازکشور بدون اتلاف وقت و با دقت بالا به انجام برسانیم.
پرسشگری گروهی(GANG) ومصاحبه در محل تست محصول (C.L.T)
هدف از این نوع مصاحبهها، بررسی محصول یا محصولات جدید، بررسی ایده محصولات و ایدههای تبلیغاتی است. در تست محصول پاسخگویان به صورت تک به تک فرصت تست و بررسی محصول یا ایده جدید را خواهند داشت و سپس نظرات شان را در پرسشنامههای از پیش طراحی شده، ثبت خواهند نمود. درنظرسنجی گروهی پاسخگویان محصول یا ایده جدید را به صورت گروهی مشاهده و پرسشنامهها را تکمیل مینمایند.
این مصاحبهها در سالن مخصوص برگزاری پرسشگری گروهی با گنجایش حدود ۲۰نفر و با به نمایش گذاشتن محصولات مورد تحقیق (کالای مصرفی) انجام میگیرد.
مصاحبه تلفنی (C.A.T.I)
درخصوص مطالعاتی که محدودیت زمانی دارند، صرفه اقتصادی و میزان هزینهها از اهمیت قابل توجهی برخوردار است و همچنین طیف گسترده و پراکندهای از مخاطبین مورد نظر است. مصاحبه تلفنی بهترین راهکاراست. این مصاحبهها به کمک نرم افزارهای خاص این نوع پروژهها انجام می گیرد. یکی از کاربردیترین و اصلیترین نرم افزارها در حوزه تحقیقات و نظرسنجی NIPO میباشد که موسسه مطالعاتی جامعه نگر تنها دارنده نشان انحصاری این نرم افزار در ایران است.
این برنامه امکانات وسیعی از قبیل مدیریت همزمان و یکپارچه کلیه پرسشگران تلفنی و ارائه امار دقیق و لحظه به لحظه از مراحل اجرای عملیات میدانی، امکان سهمیه بندی دقیق پاسخگویان، امکان کنترل و مدیریت خودکار شمارهای تلفن امکان طراحی پرسشنامه باهرسطح از پیچیدگی، را در اختیار ما می گذارد.
پرسشگری اینترنتی (INTERNET SURVEYS)
نظرسنجیهای اینترنتی بهعنوان یکی از روشهای گردآوری اطلاعات وسیع مورد استفاده قرارمیگیرد.دراین نوع پژوهش، فرمهای نظرسنجی با هزینهای بسیار پایین و با سرعت بسیاربالا در اختیار مخاطبین در اقصی نقاط کشور و حتی جهان قرار گرفته و پاسخگویان به صورت Online نظراتشان را ارائه می نمایند.
جلسات گروههای کانونی (F.G.D)
جلسلات گروههای کانونی یا Focus Groups یکی از پرکاربردترین روشهای پژوهش کیفی است که در آن گروهی از افراد که نمونه ای از جامعه هدف هستند، در گروهیهای کوچک (۸نفره)به محل شرکت دعوت شده و از آنها در باره عقایدو نگرشهایشان در ارتباط با یک محصول، خدمات، مفهوم، تبلیغات، ایده و …سوالاتی پرسیده شده و شرکت کنندگان در بیان دیدگاههایشان در راستای راهنماییهای مدیر جلسه آزاد خواهند بود.
مصاحبههای عمیق (I.D.I)
این نوع تحقیق معمولا با صاحبنظران و خبرگان و یا افرادی که در مورد محصول و یا خدمات مورد نظر اطلاعات دقیقتر و عمیقتر دارند، انجام میپذیردکه بالطبع اطلاعات دقیق و جزئیتری در مورد کیفیت، خدمات و…آن محصول یا خدمات خاص، بهدست خواهد آمد.
مشاهده(OBSERVTION ) و خریدمخفیانه(MYSTERY SHOPPING)
مشاهده یکی از رایجترین متدهای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز در بازاریابی است.مشاهدههای نیمه حرفهای و غیر رسمی در شرکتهای مختلف توسط مدیران و یا خاص انجام میشود، اما مشاهده علمی دارای شرایط و ویژگی های خاصی است. از زمره اصلیترین روشهای مشاهده، خرید مخفیانه است. خرید مخفیانه به منظور اندازهگیری کیفیت خدمات، رعایت مقررات، جمع آوری اطلاعات خاص در مورد محصولات و یا خدمات می باشد . دراین روش پرسشگر با هویت مخفی به محل فروش مراجعه کرده و اقدام به خرید محصول مورد نظر پرسیدن سوال،ثبت شکایت ویا بررسی رفتار فروشندگان می نماید.
کارگاه ایده پردازی (CONCEPT WORKSHOP)
در کنار برگزاری مصاحبه عمیق، کارگاههای ایده پردازی جایگاه بسیارویژهای در تحقیقات بازاریابی دارند.شناسایی موقعیتها و فرصتها یافتن راهکارهایی برای حل مشکلات پیشین و همچنین سنجش فرهنگ و رفتار مصرف مشتریان از جمله بررسیهایی است که زمینه ایجاد کارگاههای ایده پردازی را فراهم می نمایند در این کارگاهها به طور معمول، نمونه ابتدایی محصول قابل عرضه و یا نسخه قابل ارائه به مشتری به صورت قابل عرضه در نظر گرفته می شودو پاسخگویان از نوع کارکرد و قابلیتهای محصول مورد نظر آگاه می شوندو سپس در مورد ایده اولیه شروع به نظریه پردازی می کنند که در نهایت منجر به ایجاد، ارزیابی، پرورش و سپس تکمیل ایده اولیه می گردد.دراین نوع کارگاهها می توان از نحوه اجراو یا فروش محصول/ خدمات جدید نیز نظرسنجی بهعمل آورد و در مورد آن ایده پردازی نیز نمود.